Invigning ny sträckning av Upplandsleden, Hemsta hagar 11 juni

Den 11 juni kommer det att bli en invigning av en ny sträckning av Upplandsleden, den går b.l.a. igenom Hemsta hagar som Naturskyddsföreningen i Enköping äger och förvaltar.

Alla är välkomna!

Inbjudan till  Invigning av informationsplats och vandringsled genom  Boglösa Bronsålderslandskap  Lördagen den 11 juni 2016 kl. 12.00 ‐15.30 i Hemsta, Boglösa

12.00 ‐ 13.00 Mingel och förfriskningar, vid parkeringen till Hemsta naturreservat.      Se den nya informationsplatsen om Boglösa bronsålderslandskap.

12.00 ‐ 15.30 Utställning av Göran Lacksells originalbilder till skyltarna, i röda logen, Hemsta.

13.00   Invigningstal av Mats O Karlsson, Enköping, jägmästare och Upplandsstiftelsens  förste chef åren 1973‐85.

13.15   Guidad vandring  Vandring genom bronsålderslandskapet längs den nya sträckan av  Upplandsleden. Vi går mellan Hemsta naturreservat och Stora Rickebyhällen.  Guider berättar vid informationsskyltarna utefter leden.

13.30 ‐ 15.30 Imålning av hällristningar, vid Stora Rickebyhällen.     Sven‐Gunnar Broström, hällristningsexpert från Botark, visar imålning av hällristningar, vid Stora Rickebyhällen

13.00 ‐ 16.00 Kaffeservering, Rickeby Rum & Frukost, Rickeby by    Parkeringsplats finns vid Hemsta by.   Möjlighet till återtransport med traktor och vagn från Rickeby by till Hemsta.  Välkomna!

Arrangörer: Boglösa hembygdsförening, Enköpings Naturskyddsförening,   Upplandsstiftelsen och Enköpings kommun

Fakta om projektet Boglösa bronsålderslandskap    Boglösa Bronsålderslandskap är ett samarbetsprojekt mellan Boglösa hembygdsförening,  Enköpings Naturskyddsförening, Upplandsstiftelsen och Enköpings kommun. Syftet är att visa  på det unika bronsålderslandskapet med hällristningar, spåren av bebyggelse och den artrika  naturen i det betade hagmarkerna. En informationsplats som berättar om områdets  bronsåldershistoria och rika hällristningsförekomst har iordningställts vid parkeringsplatsen till  Hemsta naturreservat. En fyra km lång ny delsträcka av Upplandsleden, med information om  olika sevärda platser, natur och kultur har gjorts iordning. Informationsplatsen ersätter delvis  det tidigare hällristningsmuseet i Boglösa by.
En förstudie togs fram med stöd av Leader Norra Mälarstranden. Statliga bidrag till lokala och  kommunala naturvårdsprojekt (LONA) är medfinansiär för genomförandet av  Upplandsledssträckan och tillhörande information.