Höstprogram 2017

Trankväll vid Hjälstaviken, kl. 18.00 torsdagen 7 september.

Vid Hårbyparkeringen/Fågeltornsparkeringen mellan Ekolsund och Hjälsta. Hur många tusen tranor finns där och kommer ännu fler nästa år? Pekka Westin guidar.

”Moder Jord – för god att kolsyra”, kl. 19.00 tisdagen 12 september.

På Biblioteket, Ågatan, Enköping.

Staffan Lindberg är musiker, artist, kompositör, komiker och föreläsare. Han reser riket runt och folkbildar om kallduschar, koldioxidneutral inåtsång, närdödad mat, att supa utan finlandsbåt och andra enkla nöjen.

Vattenbuffelexkursion, Ängsholmen, Tämnaren, kl. 10.30 söndagen 17 september.

Arrangemang av Uppsala kretsen. Bussen avgår från S:t Eriks torg kl 10.30, och hemfärden sker från Harbo cirka kl 13–13.30. För anmälan och mera information, besök https://uppsala.naturskyddsforeningen.se

Svampexkursion, kl. 10.00 lördagen 23 september.

Vid Gånstagården, Enköping. Kom och hitta flera sorters svampar tillsammans med Ruth Hobro och Gunnar Sjödin.

Höstvandring vid Alstasjön, kl. 10.00 söndagen 29 oktober.

Sven Kihlström och Bo Tibblin guidar. Samling vid bensinmacken Q-star, södra infarten till Örsundsbro. Vi åker sedan till Hamra gård där vi parkerar. Därefter promenad ned till Hamrahäll med fin utsikt över Alstasjön. Promenaden är ca 4 km totalt och vi beräknar att vara tillbaka vid Hamra gård senast kl 14:00. Grova skor och oömma kläder.

”Vem har makten över vår mat?”, kl 19.00 tisdagen 14 november.

På Biblioteket, Ågatan, Enköping.

Ann-Helen Meyer von Bremen om matens ursprung. Samtidigt som det talas om surdegar, närodlat och småskaligt amputeras grisens knorr och de proppas full med antibiotika. Vi är utsatt för stora miljöproblem, usla arbetsvillkor, dålig djuromsorg och livsmedelskvalitet. Just nu sker en förändring av det svenska jordbruket som ger förändring ute i landskapet men också på tallriken. Men hur ska vi kunna välja vår mat?