Höstprogram 2018

Det blir tranor vid Hjälstaviken, en av Mellansveriges bästa fågellokaler, och natur och kultur i ett bronsålderslandskap, plus insikt i Svinnlandet Sverige.

Trankväll vid Hjälstaviken, kl. 18.00 måndagen 10 september.

Vid Hårbyparkeringen/Fågeltornsparkeringen mellan Ekolsund och Hjälsta. Hur många tusen tranor finns där och kommer ännu fler nästa år? Pekka Westin guidar. Obs: Stanna gärna efter 20.00 eftersom många tranor anländer sent.

Författarbesök på Enköping Bibliotek: Andreas Jakobsson, kl 14.00 söndagen 7 oktober.

I flera år har dumpstraren Andreas Jakobsson och hans lilla familj levt nästan helt gratis, av »saker som pappa hittat på natten«. Och middagarna och råvarorna är lyxigare än någonsin. Köket är fyllt med frukt och grönt av alla sorter, kaffe, Anthon Berg-marsipan, öl, mozzarella, Pringles-chips… Ju mer Andreas har släpat hem desto större har hans nyfikenhet blivit. Vad är det som gör att så otroligt mycket mat slängs – hos bonden, i butikerna och av oss konsumenter? Andreas har rest runt Svinnlandet Sverige – och fått skrämmande svar.
Kl. 14.00 på biblioteket, Ågatan 29. Arrangemanget är en del av Höstglöd samt Litteraturkarusellen.

Natur och kultur vid Hemsta hagar, kl 10.00 söndagen 4 november.

Kom med oss på en utflykt till Hemsta naturreservat nära Boglösa, ett hagmarksområde som betas av djur som när folk levde här på bronsåldern. Uppleva naturen bland enar, slånbärsbuskar och nypon. Du kan också lära dig någonting om bronsålderslandskapet och hällristningar tillsammans med vår guide. De som vill kan träffas vid Joar Blå parkering i Enköping kl 9:30 där det finns möjlighet att få skjuts till Hemsta.