Vårprogram 2019

Vi träffas för att lära oss mera om ett hållbart liv och får verktyg som vi kan använda i en mängd olika situationer i vardagen. Vi skall räkna örnar, lära oss mera om blommorna, och mycket mera. VÄLKOMNA!

’Ett hållbart liv’, tisdag 19 februari

En kväll med författaren av Årets bok, Johanna Stål – välkänd redaktör för miljötidningen Camino – kl. 19:00 på Biblioteket, Ågatan, Enköping. Johanna berättar om boken som är ett verktyg som kan användas i en mängd olika situationer i vardagen. Ett hållbart liv fungerar oavsett om du känner dig uppgiven eller inspirerad. Boken beskriver också våra stora planetära utmaningar och hur vi måste agera på alla nivåer för att skapa en hållbar värld. Världen har inte råd att vänta. Det är dags att agera nu. I samarbete med Biblioteket Enköping.

Örnräkning vid Hjälstaviken, lördag 2 mars

Med Pekka Westin som guide. Samling kl. 9:30 vid Hårbyparkeringen/Fågeltornsparkeringen mellan Ekolsund och Hjälsta. Räkningen pågår kl. 10–12. Hjälp till att inventera örn i den årliga räkning och passa samtidigt på att lära dig om fåglar och njuta av naturen! Ta med dig kikare om du har samt varma kläder och skor och förbered dig på att stå still för att spana.

Årsmötet och föredrag om solenergi, onsdag 20 mars

Kl. 19:00 på Studiefrämjandets lokal, Enköping. Ralf Timmerman från Solenergiprojekt i samverkan (Enköping) berättar allt du behöver veta om solenergi och solceller (cirka 45 min). Vi bjuder på fika.

Länsstämma för Naturskyddsförening Uppsala Län, april 27 eller 28

I Knivsta. Välkommen på årsstämman 2019 och påverka. Mera information kommer senare.

Utflykt till Fageruddsåsen, lördag 27 april

Vi letar efter bombmurkla och njuter av Fageruddsåsens naturreservat och utsikten över Mälaren. Guidning av Felicia Alriksson. Samling kl. 10 på stora parkeringen vid naturreservatet. Busslinjen 220 tar dig till Skogsbovägen (Kolarvik) busshållplats i närheten.

Fågelexkursion vid Hjälstaviken, tisdag 14 maj

Med Pekka Westin som guide. Samling kl. 18 vid Hårbyparkeringen/Fågeltornsparkeringen mellan Ekolsund och Hjälsta. Samarrangemang med Håbo Naturskyddsförening.

Botanikexkursion vid Rölundaåsen, söndag 16 juni

I samband med De Vilda Blommornas Dag, vilken är Sveriges, och Nordens, mest omfattande officiella blomstervandring. Med Mora Aronson och Thommy Åkerberg (018 340465) som guidar. Samling kl. 10:00 vid parkeringsplatsen Häggeby kyrka för samåkning till Rölundaåsen. Ett samarrangemang med Håbo Naturskyddsförening.